Caser om seksuell trakassering, roller og makt

Case 1: Jon og Sofie

Bakgrunn

Jon, en mann i 30-årene er nyansatt i et engasjement ved et filmproduksjonsselskap. Han har oppnådd stor suksess med sin nyeste film, og nyter stor respekt i den norske filmbransjen.

I selskapet er en jevngammel kvinne øverste leder. Sofie ble ansatt for et halvt års tid siden, og dette er første gang hun innehar en sjefsstilling. Hun er en respektert leder blant sine ansatte. Sofie og Jon har ikke jobbet sammen formelt tidligere, men har likevel støtt på hverandre i mer uformelle bransjesammenhenger, og har visst om hverandre i flere år. Foruten Sofie jobber det bare menn i selskapet.

Sofie

Sofie er glad for at det er godt arbeidsmiljø på jobben. Hun og medarbeiderne har en uformell tone, og det er lav terskel for å erte og spøke med hverandre. Det er spennende å jobbe i en sjefsstilling, og hun opplever å mestre rollen, men synes av og til at det føles rart å skulle være leder for andre personer med lang fartstid i bransjen.

Hun har nettopp ansatt Jon. Ansettelsen er et skup, tenker Sofie. Jon har høy status i film-Norge, og vil alene kunne føre til en statusheving for produksjonsselskapet. Som fersk i sjefsrollen, kvinne og jevnaldrende med Jon, er Sofie bevisst på at hun må fremstå myndig og likeverdig i møte med ham. Hun føler seg i utgangspunktet noe underlegen Jon hva gjelder status og faglig integritet.

Mennene som allerede jobber i selskapet har en litt røff tone på jobb. Det fortelles sexhistorier og brukes tullete seksuelt ladede begreper. Dette er en sjargong som Sofie ikke er vant til fra tidligere, men som hun er med på og har det moro med. Hun tenker at det er viktig å få Jon med på denne spøkingen, og vil ta ham med på leken fra første uka han er i jobben. På denne måten kan Sofie vise at hun ikke er prippen og lett å vippe av pinnen, men trygg og leken. Jon vil kanskje ikke føle seg overlegen Sofie dersom de kan tulle sammen.

Det er fredag, og Jon er i ferd med å avslutte sin første uke i den nye jobben. I lunsjen snakkes det om helgeplaner. Sofie spør Jon om han har kjæreste, eller om han har tenkt til å finne seg en tilfeldig dame på byen som han kan ligge med. Jon svarer ikke på det. Sofie tenker at Jon synes hun er tåpelig som forsøker å tulle med en så respektert person som ham. Hun føler seg avvist og litt dum.

Hvilke følelser vekker denne fortellingen i deg?

Jon

Jon ser fram til å starte i ny jobb. Den forrige jobben hans var interessant faglig, og han opplevde å få forhøyet status gjennom jobben han gjorde i selskapet. Likevel mistrivdes han. På arbeidsplassen var det en ubehagelig tone blant medarbeiderne, særlig de mannlige, med mange slibrige kommentarer og uakseptabel ordbruk. De fleste kollegene til Jon hadde hatt det gøy med denne tonen, mens Jon hadde syntes at det hele kom i veien for både trivsel og den faglige virksomheten. Den mannlige lederen på arbeidsplassen var en av de som ofte hadde sagt de drøyeste tingene. Særlig mislikte Jon alt snakket om sex, og han var redd noen skulle rette seksuelt ladede kommentarer mot ham, eller stille ham spørsmål om sexlivet hans. Jon har vært offer for seksuelle overgrep tidligere i livet.

I den nye jobben er det en kvinnelig leder, noe Jon ser på som positivt. Han synes alltid at det er skummelt å starte i nye jobber, og han har ofret en fast jobb for en midlertidig stilling. Likevel opplever han at det er verdt det for å kunne komme i en jobb med et bedre arbeidsmiljø. Jon forventer at Sofie vil sette en bedre standard for hvordan man snakker sammen på jobb enn det han er vant til, og at det vil være mindre seksuelt ladet prat her, siden det er en kvinnelig leder på arbeidsplassen. Han opplever likevel å bli skuffet allerede første uka i ny jobb. Også her er sjargongen ufin, og Sofie er med på det grove snakket. Det topper seg i lunsjpausen fredag, da Sofie spør ham ut om hvem han skal ligge med i helga. Jon kjenner at det stikker i magen. Han føler seg underlegen, dum og trist.

Hvilke følelser vekker denne fortellingen i deg?

Lurt å tenke på

Mange faktorer spiller inn på hvordan man opplever egen og andres makt. Stilling, alder og meritter er noen av faktorene som kan ha betydning for dette. Ofte er vi ikke fullstendig klar over hvor mye makt vi har selv, og vi har kanskje lettere for å identifisere andres makt enn vår egen.

I eksempelet med Sofie og Jon, opplever begge to den andre som mektig. Jons forventninger til relasjonen mellom de to er at Sofie skal være en trygg og beskyttende leder. Sofie tenker på sin side at hun må vise seg som sterk og avslappet i møte med den nye, mektige medarbeideren.


Case 2: Karen og David

Bakgrunn

Et plateselskap holder en lukket lanseringsfest for et musikkalbum de er i ferd med å gi ut. David jobber som freelance musiker, og bidrar på en del av sangene på albumet. Han er ikke fast medlem i bandet som står bak albumet, og har ikke fast kontrakt med plateselskapet. Musikeren er god venn av sjefen for selskapet, og blir ofte leid inn som musiker til plateselskapets utgivelser. Karen er billedkunstner, og har designet platecoveret. Hun jobber frilans, og har ikke jobbet med plateselskapet tidligere. Karen er nyutdannet, og har nettopp begynt å jobbe som kunstner og designer.

David

Endelig lanseringsfest! Dette er kanskje det beste med å jobbe som frilans kulturarbeider. Det krever hardt arbeid å overleve i kulturbransjen, men det gir også tilgang til mange morsomme og uformelle arrangementer og fester. Nå skal David legge arbeidet til side for en kveld, og nyte at han er del av et kreativt og livlig miljø.

Å jobbe frilans kan være litt usikkert til tider, men David opplever å ha et så sterkt nettverk, for eksempel gjennom vennskapet til sjefen dette produksjonsselskapet, at det sjelden er mangel på oppdrag. Å bli kjent med stadig nye folk, ofte andre freelance kulturarbeidere, er spennende. På denne festen har blant annet kunstneren som står bak coveret til albumet som lanseres dukket opp. Hun er nok ganske fersk i arbeidslivet og kjenner kanskje ikke så mange på festen? Hun ser uansett blid og sosial ut.

David veksler noen blikk med kunstneren, og utover kvelden kommer de i snakk. Hun heter Karen, og er en hyggelig og interessert samtalepartner. David opplever at de har god kjemi, kanskje er hun litt interessert i ham? Hun er en attraktiv dame, synes David. David synes ofte at det kan være vanskelig å komme i snakk med kvinner, og han har lite selvtillit når det gjelder flørting. Men han får likevel en god følelse av å snakke med Karen.

Det er godt med alkohol tilgjengelig på festen, og stemningen blir veldig god utover kvelden. David er i storform, og føler seg lykkelig. Det har gått noen timer siden han snakket med Karen nå, men hun befinner seg stadig i samme rom som ham. Karen ser bort på David. Hun sender ham et varmt og inviterende blikk, før hun beveger seg mot utgangsdøra. David kjenner seg modig, og følger etter. Karen ser glad ut når David kommer. De står alene ved utgangsdøra. Hun takker ham for en fin kveld.

De kysser. Det er fint å kysse Karen, men hun virker å holde litt igjen. David legger en hånd på rumpa hennes. Han gir henne komplimenter og sier at han gleder seg til de ses igjen. Karen virker litt sjenert. Hun smiler, ser ned og sier ikke så mye før hun går.

Hvilke følelser vekker denne fortellingen i deg?

Karen

Karen gruer seg til festen i kveld. Hun er ikke så glad i denne delen av jobben, men vet at som freelancer i en tøff bransje er det viktig at hun deltar. Arbeidsplassen hennes er til daglig på kontoret hjemme i leiligheten. Anledninger som denne gir et avbrekk fra den ensomme jobbtilværelsen, og gjør det mulig å treffe andre personer fra kulturbransjen. Kanskje kan hun knytte noen nye viktige kontakter? Det hadde vært nyttig, for Karen er helt i starten av sin karriere, og har ikke et stort nettverk enda. Hun er avhengig av nye oppdrag for å holde det gående. Platecoveret hun laget for selskapet som arrangerer festen har høstet lovord fra flere hold. Kanskje vil hun få en del positiv oppmerksomhet for arbeidet sitt på festen?

Starten av kvelden går greit. Det er litt skummelt å ikke kjenne så mange av de andre deltakerne, men folk er stort sett vennlige mot Karen. Det er fri bar på festen, noe som bekymrer henne litt, selv om festen foreløpig foregår i relativt rolige former. Karen kommer i snakk med David, en av musikerne som bidrar på albumet hun har jobbet med. David er en respektert musiker, som hun vet godt hvem er. Karen blir glad for at en betydningsfull person tar kontakt med henne. David er hyggelig og utadvendt, men blir etter en stund litt innpåsliten. Han blir mer og mer flørtete, i takt med at han blir synlig mer og mer alkoholpåvirket. Karen velger å være høflig, men trekker seg etter hvert ut av samtalen fordi David er for pågående.

Karen har lyst til å dra hjem. Festen er i ferd med å ta mer og mer av, men hun tenker at hun må holde ut litt lenger. Hvem vet når hun får en slik mulighet til å bli kjent med bransjefolk igjen?

Det begynner å bli sent, og Karen bestemmer seg for å dra. Hun har ikke kommet i snakk med like mange som hun hadde håpet på, dessuten merker hun at David stadig holder et øye med henne, noe som er ubehagelig. Karen sender David et siste vennlig men avvisende blikk når hun oppdager at han stirrer på henne. Deretter går hun mot utgangsdøra.

Mens Karen kler på seg yttertøyet, ser hun at David kommer bort til henne. Hun blir litt overrasket og urolig, men forsøker å være vennlig. De to er alene i gangen. David er enda fullere nå, og Karen kjenner seg utrygg. «Takk for i kveld», sier hun kort, og skal til å åpne døra. David griper tak i Karen og kysser henne på munnen. Karen kjenner at hun blir helt stiv i kroppen. David begynner å beføle henne, og hvisker noen ekle ting. Hun klarer ikke å trekke seg unna, men blir stående skamfull og redd til David slipper taket. Så går hun hjem.

Dagen etter forteller Karen en venn om episoden. Hun er svært opprørt over det hun ble utsatt for. Karen får råd om å melde fra om det som skjedde. Men hvem skal hun melde fra til? Hun har ingen leder å forholde seg til, og både Karen og David er ferdig med jobben de gjorde for plateselskapet. Hun vil ikke legge seg ut med David eller risikere å komme på kant med noen av de mektige vennene hans. Dessuten finnes det ikke vitner til det som skjedde ved utgangsdøra. Hvem vil tro på henne, en fersk outsider, framfor en respektert kollega dersom det blir ord mot ord i saken?

Hvilke følelser vekker denne fortellingen i deg?

Lurt å tenke på

Mange forhold gjør det vanskelig å skulle sette grenser og si ifra. Mange av de som jobber i kulturlivet jobber frilans, med et svakere stillingsvern enn fast ansatte. Mye rekruttering skjer gjennom uformelle nettverk. Dette bygger opp under skjeve maktforhold, og skaper avhengighetsforhold som kan gjøre det vanskelig å varsle om ubehagelig oppførsel. Det er tøff konkurranse i kulturlivet, og mye makt er samlet hos enkeltpersoner -og institusjoner. Å varsle om uønsket atferd hos personer med mye makt, er ekstra vanskelig når man er avhengig av gode relasjoner for å få jobb.

Kunstnere og kulturarbeidere kan oppleve at forholdet mellom jobb og privatliv er flytende. Turnéliv, kveldsarbeid og arrangementer, ofte med alkoholservering, bidrar til dette. Uklare arbeidsrammer kan øke risikoen for seksuell trakassering.

Når maktforholdene er skjeve, og det er vanskelig for mange i kulturlivet å sette tydelige grenser, er det ekstra viktig at alle er bevisste sin egen makt.

Kontakt oss

Vil du ha Balansemerket? Ta kontakt på victoria@balansekunstprosjektet.no.

Disse har oppnådd Balansemerket

Her ser du hvilke kulturaktører som har oppnådd Balansemerket.

Balansekunst

Balansemerket er et initiativ fra Balansekunst. Balansekunst er et samarbeid mellom over 130 norske kunst- og kulturorganisasjoner som jobber for et likestilt og mangfoldig kulturliv.

Balansemerket er utviklet med støtte fra Kultur- og likestillingsdepartementet
Til toppen